Jednym z narzędzi promocji jest reklama. Jest to najstarsze znane narzędzie i stanowi również podstawę jakichkolwiek działań przedsiębiorstwa odnośnie promocji swojej działalności i produktów, które oferuje konsumentom. Stworzenie atrakcyjnej reklamy, która wzbudzi zainteresowania odbiorców to nie lada wyzwanie dla specjalistów od marketingu, copywriterów i grafików. Każdy element przekazu reklamowego musi być spójny i skutecznie oddziaływać na emocje osoby, która ją ogląda. Jak napisać reklamę, by dzięki niej efektywnie poszerzać grono klientów?
Pisanie reklam warto zacząć od zbadania rynku i potrzeb konsumentów. Konieczne jest uzyskanie jak największej liczby informacji odnośnie ich zainteresowań, języka oraz innych charakterystyk, które ich cechują, zarówno demograficznych, społecznych i ekonomicznych czy geograficznych. Im lepiej będziemy ich znać, tym lepsze reklamy będziemy mogli stworzyć, dzięki dopasowaniu do ich upodobań. Tekst jaki umieścimy w reklamie musi być jak najbardziej skoncentrowany i czytelny. Dobrze wiemy, że ludzie nie lubią czytać długich treści. Dla nich ważne jest to, by sedno przekazu było ukazane na reklamie i by dzięki temu mogli dowiedzieć się o co chodzi i co firma może im zaoferować. Wszystko odbywa się w kilku sekundach, bo mniej więcej na tyle czasu wzrok klienta skupia się na tym, co widzi by zaraz przenieść go na coś innego. Dlatego umieszczenie w reklamie tego co najważniejsze pozwoli na zapisanie się w świadomości odbiorcy. Wymyślenie chwytającego hasła reklamowego, które wywoła pozytywne uczucia w odbiorcy wymaga nie lada kreatywności. Zwykłe, niekojarzące się z niczym reklamy od razu są wymazywane z głowy konsumenta. Jeśli jednak slogan czy hasło będą ciekawe, wyróżniające się spośród innych to z pewnością klient o nim tak szybko nie zapomni. Zawarcie w reklamie korzyści jakie będzie miał konsument z posiadania naszego produktu czy z korzystania z naszej usługi jest również bardzo istotne. Jeśli będzie to przekonujące, to klient zatrzyma swoją uwagę na reklamie o wiele dłużej. Być może zainteresowany będzie na tyle, by sprawdzić czy hasło reklamowe rzeczywiście mówi prawdę. Zyski jakie konsument może uzyskać z zakupu danego dobra powinny być kluczem do tworzenia reklamy. Warto też pamiętać, żeby opierać się na faktach a nie naciągać prawdy, gdyż klient będzie mógł łatwo to wyczuć, a jego wcześniejsze neutralne podjecie do firmy diametralnie zmieni się na negatywne. W reklamie warto też zawrzeć wezwanie do działania. Może to być np. wezwanie do zakupu, do zagrania w grę, do sprawdzenia szczegółów, do znalezienia swojej najlepszej wersji produktu. Możliwości są nieograniczone, a im lepsze wezwanie czyli tak zwane ‘call to action” to jest szansa na lepszy odzew klienta i pożądaną przez przedsiębiorstwo reakcję. Stworzenie reklamy, która na długo zapada w pamięć konsumentów nie zdarza się często. Wszystko zależy od ludzi, ich kreatywności, produktu i klientów do jakich musimy dotrzeć. Czasem reklamy są lepsze czy gorsze, ale odpowiednie ukierunkowanie działań z pewnością przyniesie korzyść.