Dlaczego obcokrajowcy chcą uczyć się języka polskiego? – jest milion powodów, a każda osoba ma jeszcze ten ‘swój’. Jednak bez względu na powód osobisty, aż 60 milionów ludzi na świecie używa języka polskiego, z czego około 38 milionów mieszka w Polsce. Pozostałe osoby można znaleźć w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Irlandii, Brazylii i Australii, a i to nie wyczerpuje pełnej listy państw. To pokazuje, że warto uczyć się polskiego bez względu na to, czy mieszka się w Polsce, czy poza jej granicami.
Ważnym aspektem nauki jest sprawdzenie swojej wiedzy i podejście do Państwowego Egzaminu na Certyfikat poświadczający znajomość języka polskiego jako obcego. Egzamin ten można zdawać na poziomie B1, B2 oraz C1, a od niedawna także na poziomie A2.
Jakie są powody podejścia do egzaminu na Certyfikat Państwowy? I znowu – jest ich wiele, a wystarczy wymienić te najważniejsze:
- Możliwość ubiegania się o polskie obywatelstwo;
- Swobodne studiowanie na uczelniach polskich w języku polskim;
- Skuteczniejsze znalezienie pracy w Polsce;
- Sprawdzenie swoich kompetencje w zakresie języka polskiego.
Oczywiście można wspomnieć także samą satysfakcję z własnych osiągnięć!
Szkoła KLUB DIALOGU już od wielu lat doskonale przygotowuje swoich studentów do zdania tego egzaminu. W jaki sposób nam się to udaje?
Przede wszystkim cały program nauczania w KLUBIE DIALOGU jest precyzyjnie skonstruowany. Na każdym etapie nauki student otrzymuje kompleksową wiedzę, niezbędną później podczas egzaminu.
Przed samym egzaminem Szkoła organizuje specjalistyczne kursy przygotowujące do egzaminu, a co nie mniej ważne – Szkoła KLUB DIALOGU jest Ośrodkiem Egzaminacyjnym, co oznacza iż posiada uprawnienia do przeprowadzania egzaminu na Certyfikat Państwowy na poziomie B1.
Agata, nauczycielka i metodyk szkolny, z ponad 7-letnim doświadczeniem w nauczaniu języka polskiego jako obcego od poziomu początkującego (A0) do zaawansowanego (C1) jest dumna z faktu, że Szkoła KLUB DIALOGU otrzymała status Centrum Egzaminacyjnego. „Wszystkie nasze lekcje, począwszy od poziomu A0, poprzez A1, A2 i B1 prowadzone są z uwzględnieniem wymagań egzaminacyjnych. Co więcej, przed każdą sesją egzaminacyjną prowadzimy dodatkowe kursy technicznie przygotowujące do egzaminu B1. Są to zajęcia dedykowane tym uczniom, którzy już osiągnęli poziom B1 i obejmują one wszystkie aspekty, których można spodziewać się na samym egzaminie – gramatykę, mówienie, czytanie, pisanie i słuchanie. Wielu naszych studentów zdało już ten egzamin, z czego jesteśmy ogromnie dumni!”
Jedną z osób, które zdały Państwowy egzamin na certyfikat B1 w 2020 roku jest Julia. Zapytana o doświadczenia z nauką języka polskiego w KLUBIE DIALOGU i o sam egzamin, odpowiada: „Lubię uczyć się języków obcych, a lekcje języka polskiego nie są moim pierwszym wyzwaniem. W KLUBIE DIALOGU ogromnymi atutami są ugruntowane, przyjazne stosunki w grupie i wspaniałe nauczycielki. Gdy nadszedł czas na przygotowanie się do egzaminu, musiałam zmienić charakter zajęć. Zaczęłam więc odpowiedni kurs. Uważam, że dobre przygotowanie do egzaminu jest ważne i konieczne. Zajęcia odbywały się kompleksowo i naturalnie. W procesie przygotowawczym omówiliśmy i przećwiczyliśmy prawie wszystkie typowe zadania z egzaminu. Gorąco polecam podobny kurs, aby być pewnym pomyślnego zdania egzaminu”.
Sandra, doświadczona nauczycielka KLUBU DIALOGU poprowadziła już nie jeden kurs przygotowujący do egzaminu na poziomie B1. Zapytana o to, czy prowadzenie takich lekcji różni się od innych zajęć języka polskiego jako obcego w szkole, wyjaśnia: „Kurs przygotowujący jest przeznaczony dla studentów, którzy chcą przystąpić do egzaminu B1, więc struktura tego kursu powinna różnić się od struktury stosowanej w przypadku kursów standardowych. Zajęcia są dłuższe, a na każdej lekcji pojawiają się wszystkie aspekty egzaminacyjne”. A następnie dodaje z uśmiechem: „Być może także uczniowie są bardziej tolerancyjni wobec samego języka i są w stanie zaakceptować większość wyjątków językowych pojawiających się na tym poziomie”.
Czy na kursie przygotowującym do egzaminu jest większa presja? Sandra konkluduje: „Uczniowie na tym poziomie znajomości języka polskiego są już w stanie wyrazić wszystko własnymi słowami. Pozwala to prowadzić fajne dyskusje, a nawet podejmować kontrowersyjne tematy. Pozytywne wzmocnienie zawsze działa, ale najważniejsze jest podejście i osobiste zaangażowanie studenta”.
Warto nadmienić, iż używanie wszelkich dodatkowych narzędzi do nauki, takich jak: quizy, odgrywanie scenek, ćwiczenia w terenie, itp. działają na wszystkich poziomach. Ważne jest, aby lekcje były dynamiczne i interesujące, bez względu na to, czy jest to kurs przygotowujący do egzaminu, czy nie.
Po zakończonej sesji egzaminacyjnej z niecierpliwością czekamy na wieści „po” egzaminie. Zazwyczaj też otrzymujemy maile z podziękowaniami, które bardzo motywują do dalszej pracy, a wyniki uczniów budzą podziw i satysfakcję.