Spokój i stabilność nie są cechami często występującymi w biznesie. Wręcz przeciwnie – życie gospodarcze cechuje się dynamicznym i turbulentnym charakterem. Menedżerowie oraz przedsiębiorcy (zarówno ci początkujący, jak i doświadczeni na rynku), aby sprostać silnej konkurencji, nieustannie szukają nowych możliwości na zwiększenie swojej przewagi na rynku.
Motywują ich do tego przede wszystkim aspekty finansowe, aczkolwiek w przypadku niektórych z nich ważną rolę pełnią także inne aspekty, jak np. chęć działania pod znaną i renomowaną marką. Z kolei w przypadku początkujących przedsiębiorców niezbędna może okazać się merytoryczna pomoc z zakresu zarządzania czy organizacji firmy. Dobrym rozwiązaniem dla wszystkich tych grup jest biznes franczyzowy.
Franczyza, franczyzodawca i franczyzobiorca – co to właściwie jest?
Franczyza (franchising) jest gotową, wypróbowaną w toku normalnej działalności na rynku koncepcją prowadzenia biznesu. Mechanizm działania systemu franczyzowego nie jest skomplikowany i opiera się na dwóch podmiotach: franczyzodawcy oraz franczyzobiorcy. Współpraca między tymi podmiotami polega na przekazaniu franczyzobiorcy przez franczyzodawcę, za określoną opłatą, pakietu franczyzowego, tj. wiedzy pozwalającej na prowadzenie biznesu przez franczyzobiorcę pod marką franczyzodawcy.
W ramach współpracy franczyzodawca dzieli się stworzonymi przez siebie rozwiązaniami, takimi jak: know-how, procedury regulujące sposób funkcjonowania podmiotu (np. system dystrybucji towarów itd.), znak towarowy oraz kontakty z dostawcami. Ponadto, w ramach umowy zawartej z franczyzobiorcą, twórca systemu franczyzowego może udzielać niezbędnej, merytorycznej pomocy w negocjacjach dotyczących najmu lokalu czy udzielenia kredytu (w zależności od indywidualnych potrzeb franczyzobiorcy).
Z kolei franczyzobiorca z jednej strony jest – z prawnego punktu widzenia – samodzielnym podmiotem gospodarczym, usamodzielnionym podmiotem gospodarczym, zaś z drugiej godzi się na uzależnienie od franczyzodawcy.
Franczyza jako pomysł na biznes
Franczyza jest szczególnie dobrym rozwiązaniem dla początkujących przedsiębiorców, którzy dopiero zamierzają uruchomić swój pierwszy biznes. Choć są to często ludzie zdolni, ambitni i pełni optymizmu, to zazwyczaj muszą liczyć się z takimi ograniczeniami, jak: silna konkurencja rynkowa, niewielkie własne doświadczenie na temat prowadzenia biznesu oraz niewielki kapitał początkowy. W takim przypadku franczyza wydaje się świetnym rozwiązaniem, zapewnia bowiem rozpoznawalność już na starcie działalności oraz wypróbowane metody zarządzania, które pozwalają na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej.
Ponadto, w przypadku przedsiębiorstw z sektora handlowego, placówka nowego franczyzobiorcy w ramach umowy zostaje zaopatrzona w towary handlowe. Ponoszona przez franczyzobiorcę cena za wszystkie te udogodnienia jest względnie niewielka i obejmuje opłatę licencyjną (w zależności od rodzaju biznesu, jest to od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych) oraz comiesięczne opłaty liczone z reguły na podstawie obrotu.