Czy każdy może być przedsiębiorcą lub managerem? Nie, ale jeśli czytasz ten tekst, to pewnie chcesz nim zostać i wiesz, co z tym się wiąże. Zarządzanie własnym zespołem jest wymagające i czasochłonne, ale dzięki odpowiedniemu przygotowaniu merytorycznemu możesz odnieść sukces w tej branży. I warto, abyś o tym wiedział.
Jak ukształtować psychikę managera?
Sukces managera rodzi się w głowie. Nie wystarczy czegoś bardzo chcieć. Trzeba wiedzieć, jak to zrobić i być konsekwentnym w działaniu. Dlaczego już na wstępie napisaliśmy o tym, że nie każdy może odnieść sukces? Ponieważ gros osób, które poniosły klęskę, były niekonsekwentne w działaniu. Psychologia biznesu dla menedżerów mówi jasno, że osoba zarządzająca zespołem lub firmą, powinna:
- konsekwentnie dobierać współpracowników,
- wymagać i właściwie definiować zadania,
- wyciągać wnioski z porażek,
- nie zniechęcać się, jeśli do nich dojdzie.
Sprzedawać, czy dostarczać rozwiązania?
Manager zespołu lub przedsiębiorstwa nie powinien „sprzedawać” lecz „dostarczać rozwiązania”. Dziś kartą przetargową przestają być wyłącznie ceny. Pandemia nauczyła nas, że w sprzedaży najważniejsza jest odpowiedź na realne potrzeby klienta. Ten ostatni jest w stanie zapłacić więcej, o ile np. jego potrzeby logistyczne zostaną zaspokojone.
Każdy efektywny kurs dla menedżerów skupia się na tym, aby kreatywność osób zarządzających przedsiębiorstwem lub zespołem odpowiadała na potrzeby klienta docelowego. Elastyczność, zdolność obsługi zdalnej i szybka dostawa to asy w rękawie, które każdy sprzedawca winien posiadać.
Agresywnie, czy kooperacyjnie?
Idąc tym tokiem myślenia, można dojść do wniosku, że anachroniczny, a zarazem agresywny charakter sprzedaży powoli odchodzi do lamusa. Dziś psychologia biznesu dla menedżerów skupia się przede wszystkim na:
- kooperacyjnym charakterze sprzedaży,
- znajomości produktu i rynku,
- technikach sprzedaży,
- budowaniu pozytywnej opinii wokół produktu lub marki,
- wybadaniu realnych potrzeb potencjalnego klienta,
- umiejętnym konstruowaniu oferty.
Kurs dla menedżerów to także ćwiczenie własnej motywacji do dalszego działania. Sprzedawca to zawód, który w szczególnym stopniu jest narażony na zniechęcenie. Rolą kursu jest wyćwiczenie asertywnych zachowań, które – pomimo początkowej odmowy – są w stanie przedstawić klientowi jego potrzeby i odpowiedzieć na nie właściwie skonstruowaną ofertą sprzedażową.
Reasumując, psychologia biznesu to trudne zagadnienie, ale dzięki odpowiednio skonstruowanym i merytorycznym kursom można przygotować przyszłą kadrę do kierowania podległym sobie zespołem.