Co to jest reklama? Jakie są jej funkcje? Kiedy właściwie weszła w nasze życie? To pytania, na które chyba warto sobie odpowiedzieć, ponieważ co jak co, ale reklama dotyczy nas wszystkich, niezależnie od tego, czy tego chcemy, czy nie. Mamy ją wszędzie: w prasie, w internecie, w radiu, w telewizji oraz na ulicach – w postaci różnego rodzaju szyldów, neonów, billboardów czy potykaczy. Do tego jeszcze dochodzą tzw. gadżety reklamowe. To za ich pomocą można dosłownie wyjść do klienta. Nawiasem mówiąc, chyba wszyscy wiedzą, co to jest reklama. Na rynku funkcjonuje sporo firm, które świadczą usługi w zakresie szeroko pojętej reklamy. Tym samym więc, jeśli tylko ktoś potrzebuje pomocy w tym zakresie, ma realne szanse takową po prostu uzyskać. A trzeba w tym miejscu wyraźnie podkreślić, że reklama w obecnej dobie to konieczność, jeśli chcemy rzeczywiście odnieść sukces w biznesie. Nawet szkoły muszą się promować, bo w przeciwnym wypadku nie będą miały kogo uczyć. W dobie niżu demograficznego to naprawdę niezwykle ważki problem. Ileż to placówek oświatowych zostało już zlikwidowanych.
Jeśli komuś rzeczywiście zależy na tym, by jego firma dobrze się rozwijała, musi zainwestować w porządną reklamę. No cóż, najpierw trzeba zainwestować, żeby później zarabiać. Co więcej, tylko dobrze zrealizowana reklama ma sens. W przeciwnym razie skończy się tylko na niepotrzebnie wydanych pieniądzach.
Skoro już został wywołany ten temat, przybliżmy wszystkim, co to jest reklama. Otóż, reklama to tekst kultury, który spełnia konkretną funkcję. A jaką? Ma na celu przekonanie odbiorcy do nabycia konkretnych towarów czy usług. Każda reklama konstruowana jest wg tego samego schematu: AIDA. Co to w ogóle znaczy? Otóż, to skrót od czterech angielskich słów: attention, interest, desire oraz action. Po pierwsze, reklama ma zwrócić uwagę potencjalnego klienta na dany produkt. Po drugie, ma go nim zainteresować. Po trzecie, reklama ma za zadanie wzbudzić w odbiorcy pragnienie posiadania danej rzeczy. Po czwarte, ma sprawić, żeby klient po prostu nabył dany towar czy usługę.
To w zasadzie wszystko. Tylko tyle czy może aż tyle?
Nie trzeba nikomu jakoś specjalnie wyjaśniać, że reklama to konieczność w dzisiejszych czasach, bo rozumie się to samo przez się. Co więcej, nie wystarczy już nawet to, że odpowiednio wypromujemy się w realu. Trzeba jeszcze zaistnieć w internecie. Dlaczego? To jasne, ponieważ do sieci przeniosło się w jakiejś mierze nasze życie. To jeden ze znaków czasów, w jakich przyszło nam żyć. I jak tutaj nie zgodzić się ze stwierdzeniem Hipolita Taine’a, dziewiętnastowiecznego filozofa francuskiego, który przekonywał sobie współczesnych, że jednym z najważniejszych determinantów ludzkiego życia jest moment dziejowy, w którym egzystuje dana jednostka. Kiedy w l. 60. sieć wykorzystywana była na potrzeby armii amerykańskiej, nikt nie przypuszczał, że ten wynalazek zrobi tak szybką i wręcz oszałamiającą karierę. No cóż, tak to już jest, że wartość danego wynalazku sprawdza się dopiero w powszechnym użyciu.